................خاکنوشتـ .......... ـه................

در اینجا یک خاک که از خاک زاییده شده و به خاک برمیگردد ، مانند باقی خاکیان ، سعی میکند خاکی بنویسد و بس

................خاکنوشتـ .......... ـه................

در اینجا یک خاک که از خاک زاییده شده و به خاک برمیگردد ، مانند باقی خاکیان ، سعی میکند خاکی بنویسد و بس

نمایش غربت زندگی فاسد و بدون خدا - من مادر هستم

چهارشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۱، ۰۹:۵۳ ب.ظ

بعد از جنجال هایی که بر سر فیلم من مادر هستم ایجاد شد و تشنج تا جایی بالا گرفت که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتقاد ها را شروع کردند ، خواستم از محتوای فیلم آگاه شوم . لذا به دیدن این فیلم رفتم . فیلم من مادر هستم ساخته ی فریدون جیرانی کارگردان و منتقد سینماست که این روز ها روی پرده ی سینما خودنمایی میکند. 
تحت تاثیر موج های منفی پشت این فیلم ، ابتدای فیلم برای من با دید منفی شروع شد . فیلم از صحنه هایی شروع میشود که زنی بنام سیمین پیش دکتر روانپزشک میخواهد داستانی را از دختری به نام آوا آغاز کند . سیمین که به تازگی از خارج آمده ، میخواهد زندگیش با شوهرش را ادامه دارد . آوا دختر نادر و ناهید و سعید شوهر سیمین و دوست نادر است . پدرام نیز میخواهد با آوا ازدواج کند . ناهید و نادر 6 ماهیست زندگی مشترک نداشته اند و سعید این روزها در خانه ی نادر زندگی میکند . زندگی سعید و نادر مملو مستی از شراب است و سعید که از فرانسه آمده است ، روحیه ای جذاب دارد . در این میان آوا سعید را عمو صدا میزند و در اولین نگاه زندگی سالمی را تلقی میکند . در این فیلم سطح زندگی انسان های شهوت پرست به نمایش گذاشته شده است . 

من مادر هستم

با ورود سیمین به فرودگاه و استقبال نادر از او , کم کم روابط گذشته این دونفر آشکار میشود . ناهید که از بی خیالی نادر رنج میبرد در ازدواج آوا و پدرام ممانعت به خرج داده ، با ادامه یافتن این دوستی (!) مخالفت میکند . ناهید که در ابتدا تا حتی میانه ی فیلم شخصیت فردی عصبی را نشان میدهد ، از آن به بعد چهره ای بسیار دلسوزتر و بعضا مظلوم به خود میگیرد و حس مادری با لطافتی بیشتر در وجودش غلیان میکند . در این فیلم شاید غربت زندگی هایی نشان داده شده که در آن فساد جریان دارد و حد و حدود الهی بر آن اعمال نمیشود . از روابط نزدیک محرم و نامحرم که سعید را مجبور به کار نامشروع میکند تا مستی هایی که عقل و هوش و حافظه از سر آوا میپراند . در این فیلم ، آوا عاشق پسری پیانو زن شده است و خود نیز ساز میزند . فیلم از ابتدا تا پایان میخواهد چهره ای معصوم از آوا بسازد که دل مخاطب را برنج آورد ولی در این قدم آنچنان هم موفق نبوده است تا جایی که نادر در دادگاه با لقب معصوم آوا را خطاب قرار میدهد . این در حالیست که همه میدانند عصمت هیچ صنمی با مشروب نداشته و هیچ موقع این دو لحظه ای در کنار یکدیگر قرار نگرفته اند . تجاوز سعید به آوا آغاز تراژدی من مادر هستم است . جایی که آوا این گناه را بر نمیتابد و از شرافت (!) خود پایین نمی آید و سعید –دوست مورد اعتماد نادر- را به قتل میرساند حتی تا جایی که ناهید قتل سعید را بر عهده گرفته و میخواهد جان دخترش را نجات دهد . سیمین که در ابتدای امر روابط خوبی با نادر داشت از نیمه ی داستان به بعد ، یعنی از جایی که سعید توسط دختر یا همسر نادر به قتل میرسد ، تغییر جهت داده و بلایی که نادر به سرش آورده را به یاد می آورد . در ذهن مخاطب چنین می آید ، آن کسی که دم از محبت نادر میزد حالا در دادگاه از رای خود بر قصاص دختر نادر نمیگذرد و او را به دار آویزان میکند . او تا دیروز اصلا به یاد نداشت که در پی رابطه ی نامشروعش با نادر مقطوع الرحم شده است و دیگر بچه دار نمیشود و به یک باره بعد از قتل سعید این داستان برایش به یک کینه ی بزرگ تبدیل میشود . اینجاست که در ذهن مخاطب سوالی ایجاد میشود که مگر میشود زمانی داستانی بر انسان تاثیری نداشته باشد و زمانی به یک باره باعث کینه ی انسان شود . شاید این یکی از مشکلات فیلم نامه ی این فیلم باشد . سعید که در ظاهر میخواهد آوا و پدرام به وصلت برسند ، دست به میوه ی ممنوعه برده و خود جواز قتل خود را برای آوا صادر میکند . داستان با اعدام آوا و افسردگی سیمین و مرگ سعید و نابودی زندگی ناهید و نادر به پایان میرسد . 
اگر بخواهیم با نگاهی شرعی به این فیلم نگاه کنیم ، بهتر بود کارگردان این فیلم ، حدود الهی را بیشتر در این فیلم رعایت میکرد . از آواز خواندن های سیمین با نادر در مسیر برگشت فرودگاه تا شعر خواندن های عشوه آلود ناهید بالای سر آوا در بیمارستان . از عادی نشان دادن رابطه آوا و پدرام و شبگردی های این دو جوان تا شکست قبح شراب خواری . شاید بهتر بود غلظت فساد آلود بودن زندگی این افراد را حداقل در نشان دادن آن کمی پایین بیاورند تا این مسائل راهی زبان های مردم نشود . البته با لحاظ کردن اینکه نمیتوان ، بودن چنین فساد هایی را در جامعه ی امروز انکار کرد ولی باز هم این دلیلی بر فیلم ساختن و نشان دادن آن ها نمیشود . فیلم سازان و کارگردانان باید توجه کنند که خدای ناکرده در ثواب کردن ، دستور الهی کباب نشود . به نظر نویسنده یکی از ایراداتی که به این فیلم وارد بود همین اشاعه ی بی پروای فحشاست . 
البته لازم به ذکر است که در پایان به هیچ وجه نیک بودن اعمال فاسد ایشان بر ذهن انسان مترتب نمیشود چه بسا حس انزجار و نفرت از زندگی هایی فساد آلود ، وجود آدمی را فرا میگیرد . زندگی هایی که رنگ و بویی خدای به خود نگرفته اند لاجرم به نابودی منجر میشوند و درسی میشوند برای آنانکه میخواهند راه زندگی خویش را آغاز کنند . اگر فسادهای واقع در فیلم را کنار بگذاریم و به منطق و شاهد حاکم بر فیلم بنگریم چنین می یابیم که نویسنده و کارگردان به دنبال شنیء خواندن این اعمال بوده اند . حرف ایشان را در 10 دقیقه ی پایانی فیلم میتوان دریافت . زندگی های بی بند و بار هیچ وقت نوید رستگاری نداده و نمیدهند .
  • چهارشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۱، ۰۹:۵۳ ب.ظ
  • محمد محسن بزازان

نظرات  (۳)

سالم
ممنون نقد خوبی بود با نظر شما کاملا موافقم ولی در کل باید ساخته می شود اما به قول شما " شاید بهتر بود غلظت فساد آلود بودن زندگی این افراد را حداقل در نشان دادن آن کمی پایین بیاورند تا این مسائل راهی زبان های مردم نشود ."

سلام
نگاهتون منطقی و جالب بود و به دور از تعصب و جوی که معمولا مردم ما و حتی افراد فرهیخته در برابر یک قضیه تحت تاثیرش قرار می گیرند
ممنون
پاسخ:
خواهش میکنم ، راستش منم سعی کردم جدای همه ی امواج منفی ب فیلم نگاه کنم ! ب نظرم فیلم بدی نبود.
ممنون از حضورتون 
  • سایت خبری تحلیلی تازه
  • با سلام

    با افتخار مطلبتان در قسمت لینکستان سایت http://www.tazeh.net قرار گرفت.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی