................خاکنوشتـ .......... ـه................

در اینجا یک خاک که از خاک زاییده شده و به خاک برمیگردد ، مانند باقی خاکیان ، سعی میکند خاکی بنویسد و بس

30/4/90-ساعت 1:37 صبح

جمعه, ۴ شهریور ۱۳۹۰، ۱۱:۵۸ ب.ظ

مسجد کوفه مکانی که همه ی پیامبران خداوند در آن نماز گذارده اند . می گویند طوفان نوح (ع) از تنور خانه اش فوران کرده که خانه اش هم در کوفه بوده است . وسط مسجد کوفه حوضی است که نماد محل ابتدایی کشتی حضرت نوح است . دور تا دور مسجد مقام هاییست که هر کدام حداقل ارزش دو رکعت نماز را دارد ( چه بسا بیشتر) . مقام حضرت ابراهیم ، مقام حضرت آدم ، محراب شهادت حضرت علی (ع) ، مقام حضرت خضر ، مقام بیت الطشت ، مرقد مختار و مانی و مسلم بن عقیل و .... . این ها جاهایی است که وقت به ما اجازه داد اعمالشان را انجام دهیم ولی دیگر به باقی اعمال مسجد کوفه نرسیدیم . بماند که همین لیست هم چیزی حدود 5 ساعت از ما زمان گرفت . مسجد حال و هوای خاصی داشت . تو بر جایی قدم می نهادی که سال های سال بزرگان و مردم برجسته ی هر دوره و همچنین اشقیای هر دوره بر آن قدم نهاده اند . از حضرت نوح بگیر الی حجت السلام والمسلمین صدیقی . روزی حضرت علی (ع) بر منبر این مسجد خطبه های زیبا و محکم و با صلابت می خوانده اند . روزی ابن زیاد قول مقابله با امام حسین (ع) را به مردم داده است و روزی هم مختار ثقفی بر بالای این منبر ادعای انتقام گیری خون حسین بن علی را داشته است و روزی تویی که به آن نگاه می کنی و آینه ی دلت عبرت می گیرد که از میان این همه افراد خوب و بد که بر این مسجد حکومت کرده اند کدامیک جاودان شده اند. بله این علی(ع) و محمد(ص) و دین حق است که جاودان شده اند و کنون مهر ولایت حضرت علی(ع) بر سر در این مسجد خورده است و تو الحمد لله به تبعیت از حضرت علی (ع) به این مسجد آمده ای نه دشمنان او .

ابتدا به زیارت مسلم بن عقیل که در انتهای مسجد گنبد و بارگاهی داشت رفتیم . در کنار ضریح با شکوه مسلم ضریح کوچکی بود که تمام بزرگی ها و تندی ها و خشم ها و کینه های مختار را در خود جا داده بود . بحر در کوزه جا گشته است . مسلم آن یار ولایت مداری که به فرمان امیر خود به کوفه آمده و جان مردمش را شیظانی یافته است ، باید دلش چون دریا باشد که این نا مهربانی ها را در آن بریزد و باز هم به عشق حسین (ع) بی آب شهید گردد . حال این دریای محبت چگونه در ضریحی چنین کوچک سکنی گزیده است .

نتوانستیم هانی بن عروه را مستقیم زیارت کنیم چون ضریحش در دست تعمیر بود . پس ،از دور فاتحه ای خواندیم و برایش نمازی به هدیه فرستادیم . برای مختار و مسلم بن عقیل هم نمازی هدیه کردیم و درگوشه ای از حرمشان ارز ادبی کردیم . حضرت مسلم آنقدر بزرگند که روز های اول دهه ی عاشورا زیاد ازشون یاد میشه . حاج آقا نقلی داشتند که می گفت : از نشانه های ایمان ومومن واقعی بودن گریه بر مصیبت های مسلم بن عقیل است که ایشان مظلومانه جنگیدند و بی سر به سوی پروردگارشان شتافتند . گویند بعد از به شهادت رساندن مسلم و هانی اجساد بی سر آنها را در کوچه های کوفه کشیدند . کوفه دیگر هیچ نشانی از آن دورانش ندارد . اگر این مسجد به کوفه نشانه نمی داد کوفه با این بدی هایش دیگر هیچ نداشت ولی باز هم به خاطر وجود علی است که کوفه ، کوفه گشته است . روحانی کاروان می گفتند که مقام حضرت آدم (ع) جایی است که حضرت آدم بعد از 40 سال ( به نقلی ) توبه شان پذیرفته شد آن هم با توسل به 5 تن آل عبا و ایشان می گفتند اولین روضه ای که برای امام حسین (ع) خوانده شده روضه ی جبرئیل برای حضرت آدم در این مکان بوده است .

اگر بخواهم تک تک مکان ها را به شرح توضیح دهم شاید در حوصله ی این نوشته نگنجد ولی می توانم بگویم که مسجد کوفه پر است از راز و رمز و دعا و نیایش . بر هر مقامی نمازی مستحب است و دعایی پسش . مثلا در مقام حضرت آدم (ع) 4 رکعت به شکست 2 رکعت نماز خواندیم که در هر نماز رکعت اول حمد بود قدر و در رکعت دوم حمد بود و توحید . نتوانستیم همه ی اعمال را انجام دهیم چون وقتمان تمام شده بود  . در پایان نمازی خواندیم به نقل از امام صادق که نقش مهمی در رواشدن حاجات داشت به این شرح که دورکعت بود و در هر رکعت به همراه سوره ی حمد ، 7 سوره ی دیگر را باید می خواندیم . حاج آقا بلند نماز را خواندند و ما تکرار کردیم و بعد از آن سر به سجده ی شکر نهادیم و دعا کردیم . ان شا الله  که مستجاب شود .

بعد ازمسجد بیرون آمدیم و حجت السلام والمسلمین صدیقی را دیدیم . واقعا از دیدنشان خوشحال شدم . ایشان نیز برایمان دعا کردند و بعد از خداحافظی به سمت اتوبوس رفتیم .

وقتی به هتل رسیدیم شام را خوردیم و حدودا 11 بود که به اتاق آمدم و خوابیدم تا ساعت 1 بلند شدم و خاطره را بنویسم و بروم به سوی حرم . باشد تا امروز ببینیم مسجد سهله چه حال و هوایی دارد .

• جمعه, ۴ شهریور ۱۳۹۰، ۱۱:۵۸ ب.ظ
  • محمد محسن بزازان

نظرات  (۱)

سلام، مگر ساواکی ها، ببخشید منظورم سپاه و نیروی قدس بود، در عربستان هم مقاطعه کار هستند که می‌خواستند این عرب رو در آمریکا بکشند. فکر می‌کنم تو ایران همه شرکتهرا خریده باشند و چون جا تنگ شده رفتند تو عربستان هم شلوغ کنند تا قرارداد ببندند. چند سال پیش موقع افتتاح فرودگاه اینها باند را اشغال کردند و زوری قرارداد گرفتند. همه چیز پول هست. چون دزدها زیاد شدند منظورم احمدی‌نژاد و دار و دستش، سپاه باید در خارج سفیر عربستان را بکشه تا قرارداد بگیره. واقعا که کشورمون پیشرفت کرده. یا صاحب الزمان با نام تو اینها جنایت کردند و اسمش را اسلام گذاشتند. امام خمینی وقتی‌ فوت کردند یک قران نداشتند شرم بر شما.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">